Waarom elk logistiek bedrijf gebaat is bij een volgsysteem auto

Volgsystemen worden steeds populairder onder logistiek bedrijven. Sommige managers in de logistiek zweren dan ook bij zo’n volgsysteem auto. Maar wat is het precies? Een volgsysteem auto is een systeem waarbij hardware en software wordt ingezet om alle wagens van een wagenpark snel en overzichtelijk in kaart te brengen. Daarnaast biedt de software enorm veel informatie over de voertuigen en de chauffeurs die er mee rijden. Op deze manier worden managers in staat gesteld om hun wagenpark op een veilige, effectieve en efficiënte manier te managen.

Hardware en software van een auto volgsysteem 

Het volgsysteem bestaat uit hardware en software. De hardware is in de vorm van GPS-tracker. Deze wordt in elk voertuig onder het dashboard geplaatst. Met behulp van de software – Fleet Management Software is de officiële naam hiervoor – worden belangrijke gegevens van de voertuigen bijgehouden en inzichtelijk gemaakt voor de manager. Deze kan op zijn beurt weer effectief bijsturen. Op welke manieren een logistiek manager dit precies kan doen? Bijvoorbeeld met de volgende punten:

Veiligheid van de chauffeur

De software houdt belangrijke gegevens bij, zoals onder andere het aantal gereden kilometers, de staat van de motor en brandstofverbruik. Een groot voordeel hiervan is onder meer dat de planning voor onderhoudsbeurten hierdoor geoptimaliseerd kan worden, waardoor bijvoorbeeld de kans op pech onderweg tot een minimum wordt beperkt.

Daarnaast staat de chauffeur tijdens een rit direct in contact met de manager. Laatstgenoemde heeft zodoende inzicht in het rijgedrag van de chauffeur. Wanneer de werknemer roekeloos rijgedrag vertoond door bijvoorbeeld te hard te rijden of bochten te snel te nemen, kan de manager de chauffeur middels het systeem attenderen op dit rijgedrag. Zo wordt de kans op ongelukken sterk verminderd en is de veiligheid van de chauffeur en andere weggebruikers gewaarborgd. 

Kostenbesparend 

Het volgsysteem voor de auto werkt ook kostenbesparend. Zo heeft de manager inzicht in de locaties van al zijn chauffeurs. Zo kan hij nieuwe opdrachten laten uitvoeren door de werknemer die het dichtst in de buurt is. Dit werkt dus efficiënt en bespaart op jaarbasis veel brandstof en misschien nog wel meer tijd. Daarnaast werkt het prettig en overzichtelijk voor je chauffeurs, die snel en duidelijk weten waar ze aan toe zijn. 

Verhoogde klanttevredenheid

Naast de communicatie met de chauffeur zorgt het Fleet Management ook voor een verhoogde klanttevredenheid. Als manager zie je waar je chauffeurs zich bevinden, waardoor de verwachte aankomsttijden heel snel en nauwkeurig gecommuniceerd kunnen worden naar de klanten. Die weten dus ook waar ze aan toe zijn. Mocht er toch nog iets onverwachts gebeuren op de weg – zoals bijvoorbeeld file op een omleiding – kan je dat als manager ook weer snel doorgeven aan de klant. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *