Wat is SEO copywriting?

Bij SEO copywriting worden teksten specifiek geschreven om hoog te scoren in zoekmachines. Er worden verschillende methoden gebruikt om een tekst beter leesbaar te maken voor het algoritme en tegelijkertijd de juiste doelgroep aan te spreken. Hoe dit werkt lees je op deze pagina.

Hoe werkt SEO copywriting?

Hoewel foto’s, video’s en bijvoorbeeld laadtijd van belang zijn voor de ranking op de zoekresultatenpagina, blijft tekst een belangrijke factor om gevonden te worden in Google. SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO copywriting is een manier om teksten te schrijven die goed presteren voor het zoekalgoritme.

Hoewel het algoritme steeds wordt aangepast zijn er zeker een aantal factoren die nog steeds van belang zijn in een goede SEO tekst. Zo is het goed om te werken met koppen en subkoppen, opsommingen kunnen ook goed zijn voor de leesbaarheid. Specifieke woorden moeten terugkomen die relevant zijn voor zowel de aanbieder als de bezoeker. Omdat het algoritme steeds beter in staat is om pagina’s op een menselijke wijze te analyseren is het ook van belang om teksten leesbaar te maken voor bezoekers. Alleen schrijven voor een stukje software is niet langer een goede strategie.

Wat is een SEO copywriter?

Een gedachte omzetten naar een geschreven tekst kan al best een uitdaging zijn, een tekst schrijven die naast mensen ook een kunstmatig algoritme aanspreekt is nog een stuk uitdagender. Een SEO copywriter is een schrijver die enerzijds precies weet wie de menselijke doelgroep is en anderzijds ook kan voldoen aan de richtlijnen van het algoritme. Bij mensen kunnen de wensen veranderen, in het algoritme worden de meetpunten steeds weer aangepast. Daar komt nog bij dat er vaak veel concurrenten actief zijn die ook graag op nummer één in Google uitkomen.

In de praktijk werkt een SEO copywriter vaak samen met een online marketing expert. Eerst worden relevante zoektermen bepaald, er wordt naar goede outlets gezocht om de content op te publiceren (linkbuilding) en er wordt nagedacht over een goede titel en beschrijving. De SEO copywriter kan vervolgens een tekst schrijven die aansluit op het onderwerp en voldoet aan de richtlijnen van het algoritme. Daarbij zal er altijd een balans gevonden moeten worden tussen een tekst die goed scoort in de zoekmachine en tegelijkertijd prettig leesbaar is voor de bezoeker.

Een goede tekst geeft antwoord op een vraag. Door te bepalen wat de doelgroep graag wil weten kun je content publiceren die het juiste publiek aanspreekt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *